פרסום ראשון: רה”מ דחה יוזמה סעודית לשיקום עזה בסיום צוק איתן

February 12, 2019

Channel 13
By Barak Ravid
February 12, 2019

ביומו האחרון של המבצע שנערך ב-2014, הציעה הממלכה לישראל להתניע מחדש את תכנית השלום ולשתף פעולה נגד איראן. נתניהו סירב, והסעודים כינו אותו “שקרן” • “סודות המפרץ”

ביום האחרון של מבצע “צוק איתן”, באוגוסט 2014, העבירה סעודיה לישראל הצעה ליוזמה מדינית משותפת לשיקום עזה, להתנעה מחדש של תהליך השלום ולמאמץ משותף נגד איראן. זו הייתה הצעה דרמטית – כזו שהיה לה פוטנציאל לסלק את החמיצות בה הסתיימה המלחמה ולהתחיל תהליך של שינוי אזורי.

על פי שלושה מקורות שמעורים בנושא, ההצעה הסעודית הייתה שישראל וסעודיה יגבשו גרסה מעודכנת של יוזמת השלום הערבית, שנתניהו ושר החוץ הסעודי יציגו את היוזמה יחדיו מעל בימת עצרת האו”ם שהתקיימה חודש אחר כך ושישראל וסעודיה יכריזו כי הסכסוך הישראלי פלסטיני נכנס לתהליך של פתרון. כמו כן, בהצעה דובר כי המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים יחודש ושסעודיה תוביל מהלך אזורי ובינלאומי לשיקום הרצועה.

תקיפה ישראלית ברצועת עזה במהלך צוק איתן ( רויטרס)

בתחילת ספטמבר באותה שנה נתניהו נפגש בחשאי עם שליחו האישי של מלך סעודיה והיועץ לביטחון לאומי, הנסיך בנדר בן סולטאן, במדינה שלישית. הנסיך בנדר הבהיר כי סעודיה רוצה התחלה של תהליך שלום ישראלי פלסטיני שיאפשר להוביל מהלך אזורי מול איראן. נתניהו התלהב, ואחרי 10 שעות של פגישה הם סיכמו להתחיל ולהכין את הפסגה באו”ם.

לדברי המקורות, בימים שלאחר מכן התקיימו כמה פגישות בין יועציו של נתניהו לבין אנשיו של הנסיך בנדר כדי לגבש מסמך משותף. ישראל הציגה לסעודים טיוטה משלה. הסעודים הסכימו לחלק גדול מהנקודות, אך דרשו מישראל להתגמש גם כן. לפי המקורות שמעורים בנושא, נתניהו סירב והמגעים התפוצצו.

נתניהו נסע לאו”ם – אבל במקום יוזמה מדינית, נשא עוד נאום. “יש לנו הזדמנות היסטורית. כדי להשיג את השלום, עלינו לא רק להסתכל לרמאללה וירושלים אלא לקהיר, אבו דאבי, ריאד ועוד. המעורבות של מדינות ערב, אלה שמוכנות להביע תמיכה בכל המישורים, תוביל להצלחה”, אמר אז ראש הממשלה.

לדברי שלושת המקורות הסעודים, שסברו שהלכו יותר רחוק מאי פעם לקראת ישראל, רתחו וחשו מושפלים. הם הטילו על נתניהו את האחריות לכישלון המהלך. המקורות ציינו כי חודשיים לאחר מכן העביר הנסיך בנדר מסר בעל פה לנתניהו: “אתה שקרן”.

בעקבות הפרשה נקלעו היחסים בין ישראל לסעודיה למשבר חמור ולנתק כמעט מוחלט של יותר משנה – גם בנושא האיראני. משבר שהסתיים רק אחרי מותו של המלך עבדאללה, הכתרתו של המלך סלמאן והתחזקותו של יורש העצר מוחמד בן-סלמאן


ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו”ם ( רויטרס)

ההיסטוריה של ישראל – סעודיה

היחסים הסודיים בין ישראל לסעודיה קיבלו תאוצה בשנת 2003. ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, זימן לפגישה את ראש המוסד מאיר דגן. “נכחתי בחלק מאותה שיחה… ואחד הענייניים שבהם ראש הממשלה הבהיר לדגן שראוי לנסות ולהשתמש, כמו שאומרים, בשינוי באקלים המדיני ההולך ומתרחש נוכח השינוי במציאות, ולבחון את יחסינו עם מדינות המפרץ”, סיפר מנהל לשכת ראש הממשלה אז דב וייסגלס. זו הייתה יריית הפתיחה למהלך דיפלומטי חשאי רחב היקף של המוסד מול מדינות המפרץ ובמיוחד סעודיה.

שנה קודם לכן מתרחשים באותו יום שני אירועים דרמטיים. בגדה המערבית יוצא צה”ל למבצע “חומת מגן” ובביירות מאמצת הליגה הערבית את תכנית השלום של יורש העצר הסעודי, הנסיך עבדאללה בן עבד אל-עזיז.

ב-25 השנים האחרונות סעודיה הייתה היהלום שבכתר עבור ראשי ממשלת ישראל. מנהיגת העולם המוסלמי הסוני, שומרת הערים הקדושות – מכה ומדינה ומקום מושבה של אבן הכעבה – שעשרות מיליוני מאמינים מגיעים מדי שנה כדי לגעת בה. מי שנהנה מהפירות של אותה הנחיה של שרון למוסד היה מחליפו אהוד אולמרט. במהלך מלחמת לבנון השנייה סעודיה העבירה מסרי תמיכה שקטים לישראל ואף האיצה בה להכות בחזבאללה בכל הכוח. בכירים ישראלים אמרו, עם זאת, כי תוצאות המלחמה השאירו אכזבה רבה בריאד.

סלמאן, מלך ערב הסעודית ( רויטרס)

חודש וחצי אחרי סיום המלחמה התפרסמה ידיעה ב”ידיעות אחרונות” לפיה אולמרט נפגש עם בכיר סעודי. אולמרט מיהר לפרסם הכחשה לפיה לא נפגש עם מלך סעודיה. אולמרט לא שיקר, אבל גם לא אמר את כל האמת. היום ניתן לספר כי ב-13 בספטמבר 2006 טס אולמרט בחשאי עם ראש המוסד מאיר דגן לארמון ברבת עמון. המארח היה עבדאללה, מלך ירדן. האורח הנוסף היה היועץ לביטחון לאומי של מלך סעודיה – הנסיך בנדר בן סולטאן – אחד האנשים החזקים ביותר בממלכה ומי שהיה אחראי על הקשרים החשאיים עם ישראל במשך למעלה משני עשורים.

אולמרט ובנדר דיברו על הפלסטינים, על איראן, על סוריה ועל המלחמה בלבנון. אבל לבכיר הסעודי הייתה עוד בקשה מאולמרט – לא להתנגד לעסקאות נשק גדולות בין ארה”ב לסעודיה. הפגישה הייתה היסטורית, אבל ההדלפה לתקשורת הישראלית הרתיחה את הנסיך בנדר, ובמשך יותר מחצי שנה הסעודים ניתקו מגע.

במאי 2009, אחרי שחזר לתפקיד ראש הממשלה, ביקר נתניהו בבית הלבן ונפגש עם הנשיא ברק אובמה. נתניהו רצה לקדם את הלחץ על איראן, אובמה רצה לקדם את תהליך השלום. המפתח – כך חשבו השניים, נמצא בריאד. “בנקודה מסוימת רה”מ נתניהו הציע שזה יחולל שינוי אם תהיה נכונות מהסעודים לקיים קשר פומבי עם ישראל. אולי פגישה בינו לבין למלך עבדאללה”, אמר דן שפירו, שגריר ארה”ב בישראל לשעבר, ששימש אז כאחראי על המזרח התיכון בבית הלבן.

אהוד אולמרט (רויטרס )

אובמה הרים את הכפפה. הוא נסע לריאד וביקש ישירות מהמלך, שלא כל כך התלהב. “המלך עבדאללה בעקרון אמר – אני הנחתי את ההצעה שלי עם יוזמת השלום הערבית ב-2002. זה מה שקובע ואם ישראל תעמוד בתנאים הללו אז כל מני דברים אפשריים, אבל סעודיה לא הולך להוביל נורמליזציה עם ישראל עד שאנחנו יודעים לאן דברים הולכים בצד הפלסטיני…. בסופו של דבר המלך עבדאללה דחה את הבקשה”, סיפר שפירו.

נתניהו התאכזב. כשהבין שהסעודים לא בעניין – הוא איבד כמעט כל מוטיבציה למהלכים מדיניים. “אני חושב שבשבילו זה אישר שלא הולכת להגיע פתיחות גדולה מצד מדינות ערב”, אמר שפירו.

סעודיה עניינה את נתניהו בעיקר בגלל הנושא הקרוב לליבו – הגרעין האיראני. בין 2012-2009 שקלה ממשלת ישראל כמה פעמים לתקוף את מתקני הגרעין של איראן. האמריקנים זיהו מגעים בין ירושלים לריאד בדיוק בנושא הזה. “כמובן שאני לא יכול לענות על שאלות בנושאי מודיעין”, אמר שפירו, “אבל כשחשבנו על אפשרות של מתקפה ישראלית באיראן כמובן ששקלנו את האפשרות שהן ישתמשו במרחב האווירי של סעודיה או מדינה אחרת, ושאולי היו שיחות בין הממשלות האלה בערוצים מסוימים שאולי הכינו את עבודת השטח לכך. ידענו שזה תרחיש שצריך לשקול”.

רה”מ נתניהו ושר הביטחון לשעבר יעלון, בתדרוך בפיקוד הדרום במבצע “צוק איתן” ( חיים צח, לע”מ)

פקיד ישראלי בכיר לשעבר סיפר כי בדיונים באותה תקופה הדגיש שר הביטחון אהוד ברק כי הידוק היחסים עם סעודיה הינו קריטי. הוא אמר לנתניהו ולליברמן בכמה דיונים שהתקדמות מול הפלסטינים תסייע לקבל שיתוף פעולה מהסעודים בנושא האיראני. “בדיונים נתניהו היה מתלהב ומסכים, אבל שם זה נתקע ומחוץ לחדר לא קרה דבר מול הפלסטינים”, אמר הפקיד הבכיר לשעבר.

בנובמבר 2013 נחתם הסכם הביניים בין ארה”ב לאיראן בז’נבה והעלה לשיא את החרדות גם בירושלים וגם בריאד. הסעודים ראו בישראל את המשענת היחידה מול האיראנים – ופעלו בהתאם. דיפלומטים מערביים מספרים כי כמה שבועות לאחר מכן נחת מטוס פרטי על המסלול בנמל התעופה של ריאד בריאד. מי שירד ממנו היה ראש המוסד דאז תמיר פרדו.

זו הייתה פריצת דרך משמעותית ביחסים. שבירה של טאבו עבור הסעודים. עד אז הפגישות החשאיות עם בכירים ישראלים התקיימו במדינה שלישית. עכשיו פרדו הגיע אל לב הממלכה הסעודית, ומי שפגש את פרדו היה הנסיך בנדר. בנדר ביקש להעביר מסר לנתניהו: “האם אתם ישראל של מלחמת ששת הימים או ישראל של מלחמת לבנון השנייה?”.

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו (ללא קרדיט )

בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בסעודיה שאותו מוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן. “ההערכה שלי היא שבן סלמאן הוא אדם פרקטי יותר… הוא רואה באיראנים את האויב המרכזי… ובישראל את הגורם שחושב הכי כמוהו בנושא האיראני… הוא מסתכל על העניינים – ברמה של מה סעודיה יכולה להרוויח”, אמר היועץ לביטחון לאומי לשעבר, יעקב נגל.

מכניסתו לתפקיד יורש העצר ביוני 2017, הנסיך מוחמד בן סלמאן לא בזבז אפילו רגע – הוא סילק שורה של יריבים פוליטיים, החל לבצע רפורמות רדיקליות במדינה ובין השאר החל לחמם את היחס לישראל.

“אני עדיין זוכר כשהוזמנתי לראשונה על ידי הנסיך של ערב הסעודית, ע”י אחיו בוושינגטון, אז הדבר הראשון שהנסיך אמר לי היה – רבי אתה אולי תחשוב שאנחנו רוצים להתקרב ולבסס יחסים עם ישראל בגלל איראן, אבל זו הסיבה השנייה. הראשונה היא הכלכלית. הממלכה הסעודית מאוד רוצה להפוך את הכלכלה שלה. השגריר אמר לי שהם לא יכולים להשלים את השינוי בלי ישראל. בלי המוחות והטכנולוגיה הישראלית”, סיפר הרב מארק שנאייר שמשמש כיועץ של מלך בחריין ומקיים קשרים גם עם בכירים סעודים.

ג’ואל רוזנברג היה לפני כמעט שני עשורים יועץ התקשורת של נתניהו. היום הוא עומד בראש קרן אוונגליסטית. הוא הישראלי היחיד שפגש את מוחמד בן סלמאן בפומבי. “הוא איש גדול ודי ידידותי, חברותי, מחויך. הוא שלט בחדר… הוא צעיר, הוא אנרגטי, הוא יושב בקצה המושב שלו, הוא רוצה לתקשר בכל שאלה, הוא רוצה להסביר לך לשכנע אותך שהרפורמות שהוא עושה הן לא רק חשובות אלא הכרחיות לעתיד המדינה שלו”, סיפר רוזנברג.

בפגישה בארמון בריאד בנובמבר דיבר יורש העצר ארוכות על ישראל. “מה שמעניין בעיני זה הרגשה שמנהיגי המפרץ מחפשים דרכים לעשות שלום עם ישראל… התחייבתי להם לא לדבר באופן ספציפי על הדברים שהם אמרו. זה קשה כי הם אמרו דברים מעודדים”, הוסיף רוזנברג. “המנהיגים האלו לא חושבים בצורה שבה המנהיגים של סעודיה חשבו בעבר. הם רואים את ישראל בצורה שונה. בצורה חיובית”.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (רויטרס )

במרץ שנה שעברה בן-סלמאן עמד מאחורי צעד הנורמליזציה המשמעותי ביותר מצד סעודיה בעשור האחרון – צעד שנוגע לחיים של ישראלים רבים. “עובדה היא שלדוגמא ההודים פנו לסעודים וביקשו לאשר להם טיסה של אייר אינדיה מעל סעודיה לישראל והם אישרו להם”, אמר יעקב נגל, “אני מסביר את זה בדיוק בעובדה שבמקומות שבהם הסעודים יכולים לעשות דברים מסוימים – הם עושים אותם”.

בחודשים האחרונים הדחיפה של מוחמד בן סלמאן לשינוי המדיניות כלפי ישראל נבלמה – בין השאר בגלל מחאות פלסטיניות וכן בגלל רצח העיתונאי ג’מאל חשוקג’י – מהלך שלפי ה-CIA בוצע על ידי עוזריו הקרובים של יורש העצר.

“מוחמד בן סלמאן בסעודיה הראה נכונות לבדוק את הטאבו האלה זה ברור. אבל אביו, המלך, איפס את המדיניות חזרה אל יוזמת השלום הערבית, שהיא עדיין הבסיס שלנו למדיניות”, ציין שפירו.

נגל הוסיף: “בן סלמאן ללא ספק נחלש כתוצאה מהפרשה הזו ומכיוון שלדעתי הוא גורם קריטי וחשוב כדי לפתח את היחסים, ואם הוא נחלש אז ייתכן שהוא לא ירצה לקחת חלק וסיכונים נוספים. אין ספק שהסעודים, במיוחד ידידינו בן סלמאן שמוביל שינוי חיובי בסעודיה, הוא משהו שכדאי למדינת ישראל לבחון את היכולת לעבוד מולו. אם יש אפשרות לשנות משהו במזרח התיכון דרך אותה תכנית של שיפור היחסים עם המדינות המתונות, אין ספק שהדרך הזו עוברת דרך סעודיה. הם המפתח להתקרבות בין ישראל לעולם הערבי. בסוף מי שיכול להפוך את הכרוב לחמוץ זה הסעודים, בלי הסעודים זה לא יקרה”.

בישראל מקווים שמוחמד בן סלמאן ישרוד את המשבר. כל ראש ממשלה ישראלי שינצח בבחירות בעוד חודשיים ירצה לראות אותו מתיישב על כס המלוכה – בארמון ימאמה.

תגובות

יו”ר התנועה, ציפי לבני, הגיבה לדברים ומסרה: “עוד פספוס מדיני של נתניהו שמעדיף את הבייס הפוליטי שלו על פני האינטרס הישראלי לביטחון ולשלום”.

ח”כ מרב מיכאלי התייחסה אף היא לפרסום: “‏שוב, נתניהו מעדיף לסכן את חיי אזרחיות ואזרחי ישראל מאשר את כסאו. הוא מעדיף לתת לעוטף עזה להישרף ולשלם דמי חסות לחמאס מאשר לעשות את מה שיביא לבטחון ישראל: לקדם הסכם מדיני. נתניהו הכי לא מביא ביטחון”.

מפוצלת יאיר לפיד ונתניהו ( רויטרס)

יו”ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב גם הוא לפרסום: “‏כבר ארבע שנים אני טוען שהיו לישראל הזדמנויות אמיתיות לפריצת דרך מדינית, אבל ראש הממשלה החמיץ את כולם. עכשיו יש גם הוכחה”.

חברת וועדת החוץ והביטחון, ח”כ איילת נחמיאס ורבין, מסרה:”לנוכח תשלום הפרוטקשן החודשי על ידי ממשלת נתניהו קשה לקרוא את הדיווחים על האפשרות ליוזמת שלום ממשית מצד הסעודים שהייתה יכולה לשנות את פני האיזור. ד”ר בנימין נכנע למיסטר נתניהו, ולמרות ריבוי הסבבים, העובדה שהוא אינו מציע תכנית מדינית משמעותה הפקרת תושבי העוטף לעוד ועוד ימי שישי קשים שהם מערכות קטנות ומתישות על הגדר. מסתבר שנתניהו שנוסע בחשאי לעומאן, לא מסוגל לשבת לשולחן ולנהל מו״מ שבאמת היה מבטיח את בטחון תושבי ישראל. נתניהו יודע שתכנית מדינית היא קריטית, אבל נכנע למרכיבים הלאומנים בקואליציה שלו. לישראל מגיע ראש ממשלה שיודע ששולחן המו״מ אין משמעותו ויתורים מיידיים אלא חיזוק הרגל המדינית לטובת בטחון ישראל”.

Click here to read the original article and watch the video interview.